Tematy prac pisemnych – XXXII Olimpiada Filozoficzna

Znamy listę tematów prac pisemnych etapu szkolnego XXXII edycji Olimpiady Filozoficznej! W tym wpisie podzielimy się przemyśleniami na temat tegorocznej selekcji dokonanej przez Komitet Główny Olimpiady Filozoficznej. 

Tegoroczne tematy prac etapu szkolnego Olimpiady Filozoficznej świetnie oddają różnorodność współczesnej debaty filozoficznej. Większość tematów jest bardzo ogólna, tym samym dają one sporo wolności przy realizacji. Jednak ogólność nie musi oznaczać łatwości w opracowaniu tematu. Na przykład temat 11, o roli intuicji i innych instrumentów poznania w filozofii, niesie z sobą bagaż wymagającej literatury przedmiotu. Podobnie jest z tematem 8. Mimo iż, w debacie filozoficznej pojawił się stosunkowo niedawno, to na naszych oczach staje się najważniejszą siłą napędową zmian w uprawianiu filozofii, ale co ważniejsze w całym społeczeństwie. Pojawiają się aż trzy tematy metafilozoficzne (nr. 6, 9 i 11), które wymagają poinformowanej refleksji nie tylko na temat filozoficznej metodologii, ale również moralnego wymiaru aktywności filozoficznej.

Tegoroczna Olimpiada Filozoficzna daje również możliwość zgłębiania filozofii umysłu (3) czy opracowania klasycznego problemu czym jest prawda korzystając ze zdobyczy współczesnej antropologii (2). Nie brakuje również bardziej wąskich tematów z filozofii politycznej (1, 5), estetyki (4) czy filozofii moralnej (7).

Niezależnie czy fascynują Cię metodologiczne zagadnienia z filozofii analitycznej, czy najbardziej chciałbyś zrozumieć współczesne problemy i konstrukcje polityczne, na pewno znajdziesz coś dla siebie. Piękno w zgłębianiu filozofii leży nie tylko w adresowaniu tradycyjnych problemów, ale przede wszystkim w stawianiu nowych, dotąd nieznanych, pytań. 

Olimpiada Filozoficzna nie wymaga doświadczenia w filozofii, dlatego pierwszy etap jest niepowtarzalną okazją, aby odkryć tę dyscyplinę na swój sposób. Jeżeli nie masz pojęcia jak opracować dany temat i chciałbyś skorzystać z pomocy dwójki weteranów Olimpiady, napisz do nas, aby umówić się na bezpłatną konsultację. Jeżeli nie wiesz czy Olimpiada Filozoficzna jest dla Ciebie, również skontaktuj się z nami, a my odpowiemy na wszelkie nurtujące Cię pytania.

TEMATY PRAC PISEMNYCH ETAPU SZKOLNEGO

1. Rola mitu w polityce. Przedstaw problem odwołując się do zanych Ci koncepcji filozoficznych. Opiekun naukowy: prof. dr hab. Agnieszka Nogal 

2. Prawda z perspektywy epistemologicznej i antropologicznej. Opiekun naukowy: ks. prof. dr hab. Jan Krokos 

3. Byty abstrakcyjne, sensy słów czy reprezentacje umysłowe? Rola pojęcia pojęcia w filozofii umysłu. Opiekun naukowy: dr Katarzyna Kuś 

4. Pop-estetyka. Jakie wartości estetyczne niesie kultura popularna? Opiekun naukowy: dr hab. Mateusz Salwa 

5. Naród. Filozoficzna konstrukcja i dekonstrukcja pojęcia Opiekun naukowy: prof. dr hab. Tomasz Wiśniewski 

6. Rozważ następującą myśl Kołakowskiego w kontekście współczesnej filozofii:„ W przypadku intelektualistów jedyną sprawą szczególną, za jaką są oni na mocy swojego zawodu odpowiedzialni, jest dobry – czyli porządny i możliwie niemylący – użytek słowa; mniej o prawdę przy tym chodzi jak o ducha prawdy, nikt bowiem nie może obiecać, że nie będzie się mylił, można jednak przechowywać ducha prawdy również w pomyłkach, czyli nie wyrzekać się czujnej nieufności do własnych słów i własnych identyfikacji, umieć wycofać się z własnych błędów i przechować zdolność samonaprawczą”. (L. Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony?) Prace podejmujące to zagadnienie biorą udział w konkursie o nagrodę im Leszka Kołakowskiego. Regulamin konkursu dostępny na stronie olimpiad@ifis.pan.waw.pl Opiekun naukowy: prof. dr hab. Barbara Markiewicz 

7. Problemy filozoficzne związane z kłamstwem i pojęciem kłamstwa Opiekun naukowy: dr hab. Tomasz Puczyłowski 

8. Pleć jako pojęcie filozoficzne. Rozważ problem strategii uzasadnia różnicy płci. Opiekun naukowy: prof. dr hab. Anna Malitowska 

9. Mroczne strony myślenia, czyli jakie zagrożenia i wyzwania czyhają na filozofa? Opiekun naukowy: prof. dr hab. Marcin Zdrenka 

10. Czy filozofia św. Tomasza z Akwinu jest arystotelizmem? Rozważ podobieństwa i różnice między systemem Arystotelesa i Akwinaty. Opiekun naukowy: Krystyna Krauze-Błachowicz 

11. Intuicja czy analiza? Instrumenty poznania i uzasadnia twierdzeń filozoficznych. Opiekun naukowy: Sebastian Kołodziejczyk


Źródło: http://ptfilozofia.pl

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą przygotowań do Olimpiady Filozoficznej. Szczegóły dostępne w zakładce Program. Napisz do nas, jeśli z wszelkimi pytaniami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *